Public Relations

Public Relations IPRA

Een nieuwe definitie van Public Relations.

De IPRA ( International Public Relations Association) heeft september 2019 een herziene definitie van Public Relations gepubliceerd:

“Public relations is a decision-making management practice tasked with building relationships and interests between organisations and their publics based on the delivery of information through trusted and ethical communication methods”

Dutch/Flemish

Public relations is een managementpraktijk op het gebied van besluitvorming die tot taak heeft relaties en belangen op te bouwen tussen organisaties en hun publiek, gebaseerd op het verstrekken van informatie via betrouwbare en ethische communicatiemethoden.

Philippe Borremans

De eerdere definitie was kort en duidelijk: “Public relations (PR) is het stelselmatig bevorderen van het wederzijds begrip tussen een organisatie en haar publieksgroepen”.

De tijd waarin we nu leven is het blijven zoeken naar een nieuwe andere invulling van Public Relations. Vasthouden aan het oude is niet meer aan de orde: Inmiddels is ook de Nederlandse beroepsvereniging voor PR, de VPRA, na jaren opgeheven.

De rol van een PR-professional is totaal anders dan in het verleden. Tegenwoordig is het meer multitasken. Met veel aspecten tegelijk handelen. Kern: Wat belangrijk blijft voor een organisatie, bedrijf of merk blijft uiteraard de positieve waardering van de klant-publieksgroep.

PR gaat hand in hand met uw reputatie, daarom is goede PR zo belangrijk.

Als u een bedrijf runt, zijn alle dingen die u zegt en alles wat u doet van belang. Bovendien kan het positieve of negatieve gevolgen hebben voor uw bedrijf. Ook als marketeer is het belangrijk om deze goede reputatie verder uit te bouwen aangezien het anders jaren zal duren om een ongewenst effect op te ruimen.

Een goede PR-marketing strategie is erop gericht te analyseren wat mensen over uw merk of bedrijf vertellen en hen vervolgens op de een of andere manier te beïnvloeden middels een positief beeld te behouden of te creëren.