Public Relations

Public Relations 2019 -2020.

At its core PR is still about great storytelling but the future of PR is about creating a shareable experience. – bron: Defining the future of Public Relations.

Een interactieve beleving: De basis is hetzelfde, de vorm is veranderd.

Traditioneel gezien is offline communicatie eenrichtingsverkeer, zonder veel feedback. Denk aan televisiecommercials en billboards, het is lastig hier directe feedback op te geven die de zender gaat bereiken. Online communicatie is gebruikelijker geworden en eenzijdige communicatie wordt steeds meer een vage herinnering uit het verleden. Persoonlijke en directe communicatie is de laatste ontwikkeling die veel impact heeft.

Een persoonlijke relatie tussen bedrijf en doelgroep. Een ervaring creëren die gedeeld kan worden.

De persoonlijkere relaties tussen organisaties en hun publiek worden steeds belangrijker. PR samenwerking met marketing en big data-specialisten in teams om een compleet pakket te bieden. Elkaar ondersteunen en een positieve synergie creëren is een voorwaarde om een succesvolle relatie met doelgroepen en klanten op te bouwen. De dagen dat de meeste PR-bedrijven zich strikt aan PR-werk houden, zijn voorbij. Dat komt omdat inspanningen op sociale media het volledige team vereisen. De trend van focus op kleinere doelgroepen en directe targeting betekent dat offline PR-middelen als evenementen en branchemagazines kunnen helpen om de connectie met deze mensen aan te gaan. Het doel is steeds meer een ervaring creëren die gedeeld kan worden.

Authenticiteit en de meerwaarde van een verhaal.

Het publiek zoekt naar iets dat opvalt. Met een bijna oneindige hoeveelheid content die gevonden kan worden, is het essentieel om authentiek te zijn en het publiek iets van waarde te geven. Het uitsturen van de brand message alleen is niet meer genoeg. Het opbouwen van relaties gebaseerd op vertrouwen en het delen van waardevolle content waar het publiek op zit te wachten, is de weg vooruit. De oorspronkelijke definitie van Public Relations is in de kern daarom nog steeds actueel: “Public Relations: “..het stelselmatig bevorderen van het wederzijds begrip tussen een organisatie en haar publieksgroepen… “.

Public relations is werk dat een bedrijf of individu helpt een positieve reputatie bij het publiek op te bouwen via verschillende betaalde kanalen en free publicity. Twintig jaar geleden werkte PR via traditionele media en persoonlijke betrokkenheid; terwijl we tegenwoordig rekening moeten houden met digitale, sociale en influencer marketing – zelfs virtual reality. In tegenstelling tot tv, radio of print, is PR geëvolueerd en vandaag net zo relevant, zo niet relevanter dan 20 jaar geleden.

Online-Offline

Tegenwoordig is het bijna onmogelijk om over offline te praten zonder online te benoemen. Online PR en -communicatie hebben de wereld ongelooflijk veranderd in de laatste twee decennia. Het publiek heeft meer controle over welke content ze consumeert en via welke kanalen. Het publiek wordt continu getarget, online en offline. Zij kunnen kiezen hoe, wanneer en waar zij content consumeren. Om effectief een connectie aan te gaan met je doelgroep, moet je weten waar ze zijn. Ook moet je de content presenteren die ze willen consumeren en dit doen op een manier die zij aantrekkelijk vinden. Door offline strategieën te gebruiken, onderscheid je jezelf van bedrijven die zich alleen op online focussen. Het organiseren van een event, seminars bezoeken, deelnemen aan een relevante televisieshow of samenwerken aan een stuk voor de krant, kan veel effect genereren.

Traditionele media zijn nog steeds belangrijk en het publiek wil graag een directe connectie aangaan, bij voorkeur face to face. Live streaming wordt nog belangrijker. Hiermee worden merken, producten en diensten meer tastbaar, en komen bedrijven dichter bij hun doelgroep te staan. 

Veranderingen in PR en communicatie hadden de laatste jaren een focus op online ontwikkelingen. Maar waar staat offline in dit verhaal? Nou, niet op dezelfde plek als een aantal jaar geleden. Offline is aan het veranderen. Vooral door de evolutie van online PR en -communicatie, zal offline een grote rol spelen in de nabije toekomst. Authentieke en persoonlijke communicatie is groeiende en offline kan deze trend bestendigen.

Meetbare betrokkenheid.

Er is meer nodig dan een hartverwarmend verhaal of een innovatieve productlancering om een goed verhaal te verdienen in 2019. Steeds vaker worden verslaggevers en publicaties gevraagd om statistieken te leveren, zoals artikelweergaven, klikken, sociale media-aandelen en likes. Daarom moet uw merk in staat zijn om meer dan een geweldig verhaal te zijn door de bereidheid van het publiek aan te tonen om dit verhaal over verschillende netwerken te liken en sharen..

De voorbeelden hierboven laten zien hoe Public Relations nog steeds doet wat het een eeuw geleden deed door ‘een positieve reputatie te cultiveren’, maar nu hulpmiddelen en technieken van de 21ste eeuw gebruikt om de boodschap over te brengen. Zoals ik het zie, heeft PR zich aangepast aan de tijd, in tegenstelling tot de rest van traditionele marketing en blijft het relevant door het beste van het oude te nemen en het te combineren met het beste van het nieuwe. 

Doelstelling van een Public Relations-plan is ook nu nog het verhelderen van het beleid, de communicatie bevorderen met de publieksgroepen, naamsbekendheid van het bedrijf vergroten of het imago verbeteren.

Met dank aan Forbes, Frankwatching en  PRCA

 

 

IPRA is the world's most relevant, resourceful and influential professional association for senior international public relations executives.
IPRA : world’s most relevant, resourceful and influential professional association for senior international public relations executives.