Public Relations

Public Relations: het stelselmatig bevorderen van het wederzijds begrip tussen een organisatie en haar publieksgroepen.

( de oorspronkelijke definitie)

Doelstelling van een Public Relations-plan kan zijn het verhelderen van het beleid, de communicatie bevorderen met de publieksgroepen, naamsbekendheid van de vereniging /het bedrijf vergroten of het imago verbeteren.

Dat publiek dient breed te worden opgevat; dit kunnen bestaande klanten en relaties van de organisatie zijn, maar ook het publiek in het algemeen, waaronder potentiële klanten. De pr-afdeling of het pr-bureau houdt zich vooral bezig met het imago van een organisatie, bedrijf of merk, niet zozeer met verkoop. Er wordt gebruik gemaakt van interne en externe communicatiemiddelen als persberichten, mailings, sociale media en advertenties om te informeren, maar ook om de dialoog aan te gaan met de doelgroep en de media.

Daartoe wordt gebruikgemaakt van interne en externe communicatie om een bepaald publiek /doelgroep te informeren of te beïnvloeden met behulp van tekst, advertenties, publiciteit, promoties en speciale gebeurtenissen. Aan de andere kant heeft pr ook een signaalfunctie om trends en zaken uit de buitenwereld op te merken en ernaar te handelen.

IPRA is the world's most relevant, resourceful and influential professional association for senior international public relations executives.

IPRA : world’s most relevant, resourceful and influential professional association for senior international public relations executives.